Je hoort ze iedere dag op radio, tv, instore en online. De vaste stemmen van grote merken. Ze zitten vaak wekelijks in een spreekcel om nieuwe spots in te spreken. Hun stem vertelt je wat de weekaanbiedingen van de supermarkt zijn en introduceert bijvoorbeeld een nieuw type auto.

Bekende reclame stemmen

Een aantal van deze stemmen genieten nationale bekendheid, de bekende Nederlandse stemmen, zeg maar. De meeste reclame stemmen blijven echter in de anonimiteit. Nergens wordt centraal bijgehouden wie wat inspreekt. Dat is jammer, want dan grijp je nog wel eens mis. Daarom leek het mij zinvol om zelf een adequate lijst samen te stellen.

De diverse zenders geven hooguit een tag mee aan een commercial waarin staat of het een mannen- of een vrouwenstem is. Zo willen ze voorkomen dat je dezelfde soort stem voor diverse adverteerders achter elkaar hoort.

Wie is die voice-over toch onder die commercial?

Om het zo overzichtelijk mogelijk weer te geven heb ik een sortering op branche gemaakt. Daarbij heb ik alleen onderzoek gedaan naar retailketens die het hele jaar door communicatie hebben. Er zitten geen productmerken in deze uiteenzetting, omdat hier veel verloop in stemmen zit en bij bepaalde lijnen meerdere voice-overs worden ingezet. Ook branches als fashion, keukens, reizen en verzekeringen die een sterke seasonality kennen, heb ik niet meegenomen.

Ik kom zelf trouwens ook voor in de lijst als voice-over.
Kom jij me tegen? En staat de stem er tussen die jij zocht?

 

Snel naar: Supermarkten | Automerken | Providers | Banken | Bouwmarkten | Huis | Planten & tuin | Warenhuizen | Beauty & gezondheid | Elektronica | Food | Vrije tijd

Alle wijzigingen en/of onjuistheden voorbehouden.

Ok.. Here we go! 🙂

De lijst is nog verre van compleet, omdat ik nog niet alle stemmen heb kunnen achterhalen. Mocht je zelf aanvullingen hebben, neem dan zeker even contact met me op.

Supermarkten

merkvaste stemmarktaandeel 2018 (via)
reclame
Albert HeijnDaan Ekkel970 filialen / 34,7%
JumboWolter Muller618 filialen / 19,1%
LidlThomas van Luyn417 filialen / 10,9%
AldiChantal Evers495 filialen / 6,8%
PlusVictor Löw263 filialen / 6,4%
Dirk van den BroekDick van den Toorn121 filialen / 3,7%
COOPMarlous Lazal290 filialen / 3,2%

Automerken

merkvaste stemverkoopcijfers 2018 (via)
reclame
VolkswagenRobbert van der Bergh (?)50.190 stuks
RenaultVincent Croiset38.447 stuks
OpelLoek Peters36.419 stuks
PeugeotJan-Willem Hofma (?)31.688 stuks
Kia(man)26.340 stuks
FordRené van ’t Hof (?)24.780 stuks
ToyotaRuud de Wild23.449 stuks
Skoda(man)18.751 stuks
NissanJob Redelaar15.532 stuks
HyundaiAnnefleur Klinkhamer15.396 stuks
CitroenSimon Groen13.953 stuks
SEATTonko Bossen9.836 stuks
MazdaRicky Koole9.745 stuks
MitsubishiJulika Marijn6.758 stuks
DaciaBart Oomen (?)4.346 stuks

Providers

merkvaste stemmarktaandeel
reclame
KPNThekla Reutenn/a
ZiggoEva Laurenssenn/a
VodafoneYousef Gnaouin/a
T-MobileElise Schaapn/a
BENKyra Maccon/a
Tele2Roel Verburgn/a
HollandsnieuweIke Krijnenn/a
TelfortSusan Vissern/a
XS4ALLJan Douwe Kroesken/a

Banken

merkvaste stemmarktaandeel 2017 (via)reclame
INGTjitske Reidinga39%
RabobankNasrdin Dchar27%
ABN AMROTamara Brinkman18%
SNS BankSytske van der Ster< 3%
ASN BankMichael Schaap< 3%
BLG WonenJanine Abbring< 3%
RegioBankCas Jansen< 3%
Triodos BankJacob Derwig< 1%
KnabMohammed Azaay< 1%
de VolksbankEveron Jackson Hooin/a
Evi van LanschotAnnefleur Klinkhamern/a
RobecoMatteo van der Grijnn/a
MastercardThom Hoffmann/a
VISA(man)n/a
Western UnionIlari Hoevenaarsn/a

Bouwmarkten

merkvaste stemgroottereclame
PraxisSieger Slootn/a
GammaMatthijs Windn/a
HornbachIlari Hoevenaarsn/a
KarweiAnna Drijvern/a
Hubo / MultimateBarbara Kareln/a

Huis

merkvaste stemgroottereclame
IKEA(vrouw)n/a
Beter BedManuela Kempn/a
IntertoysYannick van de Velden/a
JYSKFrank Schildkampn/a
FonQHenry van Loonn/a
Dekbed DiscounterHannelore Zwitserloodn/a
WoonexpressMarike Jagern/a
Leen Bakker(man)n/a
XenosFloor Pauln/a
KwantumMarieke van Ginnekenn/a
Smulderstextiel.nlAnnefleur Klinkhamern/a

Planten en tuin

merkvaste stemgroottereclame
IntratuinGaby Milder (?)n/a
Kees SmitDaniël Smuldersn/a
TopbloemenJulika Marijnn/a
FleuropDaniël Boissevainn/a

Warenhuizen

merkvaste stemomzet 2018
reclame
Bol.com
Bas Keijzer
1,42 mld (via)
De Bijenkorf(man)472 mln (via)
HEMAAnneke Blok387 mln (via)
Hudson’s BayAchmed Akkabi80 mln (via)
BlokkerFrans van Deursenn/a
ActionPim Vethn/a

Beauty & gezondheid

merkvaste stemgroottereclame
KruidvatHadewych Minisn/a
EtosLaura Branderhorstn/a
TrekpleisterKatja Prinsn/a
DouglasBirgit Schuurman (?)n/a
Hans Anders(man)n/a
ICI Paris XL(vrouw)n/a
PearleSarah Banniern/a
SpecsaversPim Vethn/a
Eye WishDaniël Boissevainn/a

Elektronica

merkvaste stemgroottereclame
Media Markt(vrouw)n/a
CoolbluePieter Zwart
Ferdinand Ormskerk
n/a
BCCKristel van Eijkn/a
Bax MusicJongerenstem.nln/a
ExpertPaul van Efferenn/a

Food

merkvaste stemomzet 2018 (via)
reclame
McDonald’sThijs Gilbert (?)896 mln
Domino’sMaurice Verschuuren178 mln
KFCJuliette van Ardenne (?)128 mln
Burger KingWillem van den Top116 mln
New York PizzaDennis van de Ven96 mln
La CubanitaJoey Hereman72 mln
Subway(man)65 mln
Thuisbezorgd.nlDave Albersn/a

Vrije tijd

merkvaste stemgroottereclame
StorytelWytske Kenemansn/a
Basic Fit(vrouw)n/a
StellaMartin Stokern/a
Holland Casino(man)n/a
JimdoJongerenstem.nln/a
The Fork(man)n/a

Snel naar: Supermarkten | Automerken | Providers | Banken | Bouwmarkten | Huis | Planten & tuin | Warenhuizen | Beauty & gezondheid | Elektronica | Food | Vrije tijd

Soorten stemmen

Acteurs uit films en musicals

Als je de lijst hebt bekeken, is het je misschien opgevallen dat het merendeel van de stemmen acteurs zijn. Acteurs uit zowel films als musicals. Gerenommeerde merken kiezen namelijk meestal voor een unieke stem. Zij willen iets herkenbaars, dat niet meerdere malen in een reclameblok voorkomt.

Softselling

Dat valt helemaal op bij de hele grote merken, die veel mediabesteding hebben. De spots die zij uitzenden zijn softselling, ze vertellen een verhaal. Daardoor leggen ze een gevoel in het merk en sturen ze aan op een bepaald imago. Zij verkopen dus eigenlijk geen product, maar een missie.

Hardselling

Dat was vroeger wel anders. Toen was er een poule van zo’n tien stemmen die van studio naar studio reden. Want een studio aan huis hadden zij toen nog niet. Deze oude garde, om het maar even oneerbiedig te zeggen, spreekt meestal hardselling spots in. Net als een nieuwe lichting voice-overs, waar ik mijzelf ook toe reken.

Voice over met eigen studio

Voice-over Sander heeft thuis een professionele opnamestudio

Mijn thuisstudio

Her en der staan er in het bovenstaande overzicht ook ‘echte voice-overs’, die niet bekend zijn van films of musicals. Vooral bij de kleinere merken. Dit zijn stemmen met een eigen studio die praktisch dagelijks commercials en video’s inspreken.

Deze stemmen hebben veel opdrachten voor productmerken of zitten op activatie waarbij een combinatie aan merken ontstaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan cromo’s (gesponsorde zenderpromo’s) of billboards.

Beluister mijn stem

Commercial trends

Als je naar bovenstaande merken kijkt, zijn een aantal zaken die opvallen:

1. Veel reclamebureaus zitten in Amsterdam
2. Minder oudere stemmen met veel ervaring
3. Steeds vaker DRTV-campagnes

Alles is in Amsterdam

Praktisch alle reclamebureaus van de hierboven genoemde spelers zitten in Amsterdam. Dat geldt ook voor de castingbureaus en de geluidsstudio’s. Waarom? Geen idee. Centrale ligging? Alles lekker op de fiets? Veel creatieve mensen?

De meeste kans om een vaste stem te worden maak je door acteur te worden en je vervolgens bij de agencies aan te melden. Heb je een rustige vertelstem die niet vervelend is, maak je zeker kans. Er is veel vraag naar unieke stemmen.

Een hoop reclamebureaus zitten gevestigd in Amsterdam

Amsterdam kent relatief veel reclamebureaus

Jonge stemmen

Ons land is aan het vergrijzen. Senioren zijn een belangrijke doelgroep die veel tv kijken. Toch zijn er in het bovenstaande overzicht weinig oudere stemmen te bekennen. Dat is wel eens anders geweest.

We willen nu allemaal jong blijven. Alle merken willen fris overkomen en mikken op de boodschapper-doelgroep. Een jonge stem schijnt daarbij te horen. Persoonlijk vind ik dat echt zonde aangezien er zoveel mooie ‘oudere’ stemmen zijn.

Korte klappen

De tone-of-voice is bij veel grote bedrijven softselling. Ze verkopen dus geen producten, maar een missie. Een gevoel. Waarom eigenlijk? Want je wilt toch gewoon gaan verkopen?

Traditionele reclamemakers zijn zuur over de komst van nieuwe kleinere adverteerders, zoals bijvoorbeeld webshops. De nieuwelingen willen meer omzet maken door reclame op tv. Dikwijls zitten ze online bij AdWords en Facebook Ads aan het plafond.

De boodschap die zij communiceren is clear en doelgericht. Na uitzending van de commercials wordt gemeten hoeveel extra traffic het heeft opgeleverd. Kortom, ze noemen het beestje bij de naam.

Ze gaan voor direct response met zogenoemde DRTV-campagnes. Het lijkt wel een vloek voor de creatievelingen. Zeker de laatste jaren adverteren ook veel Duitse start-ups op de Nederlandse tv. Alles met een keiharde return-on-investment.

Ook bij online videocampagnes die na 5 seconden te skippen zijn, wordt door bijvoorbeeld Google aanbevolen om direct te starten met je logo in beeld en deze te benoemen in de voice-over.

Opvallende stemmen

Ook al heb je een goede aanbieding en een geweldige tekst om deze aan te prijzen, zonder de juiste stem voor de voice over levert het je niets op.

Het is van groot belang dat je met jouw aanbieding ook jouw doelgroep weet te bereiken. Daar heeft iedereen dus weer een ander soort stem voor nodig.

Reclamestem van Kruidvat commercialsOpvallende bekende reclame stemmen die hun doel bereiken zie je bijvoorbeeld bij:

  • Kruidvat: deze reclame stem maakt altijd veel los;
  • Supermarkten: deze zie je sowieso veel op tv, neem bijvoorbeeld de stem uit de Plus en Lidl reclame, die herken je onmiddellijk.

Softselling leidt tot faillissementen?

Zou er een verband zijn tussen de verschillende grote retailketens die de afgelopen jaren zijn omgevallen en de zweverige imagocampagnes die zij hebben gemaakt? Ik denk dat het heel goed mogelijk is.

Als jouw merk een boost nodig heeft, ga je niet vertellen wat een geweldige organisatie je bent en hoe blij iedereen van jou wordt. Je vertelt je doelgroep op een interessante manier wat ze waar kunnen kopen en voor welke prijs. Dat is duidelijk.

Hoe kan het dat in tijden van economische voorspoed winkels het toch niet redden?

Artikel van AD: “Hoe kan het dat in tijden van economische voorspoed winkels het toch niet redden?”

De gemiddelde consument zit niet te wachten op sfeerimpressies en een soft verhaal. Die wil gewoon weten wat je te koop hebt, wat het kost en waar het verkrijgbaar is. En hoeft niet eens met een ordinaire korting gepaard te gaan.

Als je het zo bekijkt zou het best kunnen dat er een verband is. De eerst nog kleine adverteerders doen nu al vaak minimaal een miljoen netto mediabesteding per jaar. Wat is dan nog klein?

De commercialstijl verandert doordat verschillende grote retailketens steeds kleiner worden, zowel in de winkelstraat als in de offline marketingspend.

Mannenstem of vrouwenstem?

Bedrijven als Media Markt en BeterBed zijn zichtbaar zoekende. Eerst hardselling, nu juist weer softselling. Beide zijn ook recentelijk van een mannenstem naar een vrouwenstem gegaan. Ze zoeken naar de juiste tone-of-voice die past bij hun merk, waardoor ze meer omzet zullen krijgen.

Uit het overzicht dat ik heb gemaakt blijkt dat 40% vrouw is en 60% man.

Trends die je daarbij ziet is dat vrouwen vooral te horen zijn bij:

  • Internetproviders;
  • Grotere banken;
  • Huisinrichting;
  • Beautywinkels;
  • Elektronicawinkels.

Mannen zijn vooral te horen bij:

  • Supermarkten;
  • Automerken;
  • Telefoonproviders;
  • Kleinere banken;
  • Bouwmarkten;
  • Warenhuizen;
  • Opticiens;
  • Foodketens.

Conclusie: de markt is verdeeld

Grotere merken in Nederland werken voornamelijk met unieke stemacteurs. Kleinere adverteerders daarentegen maken juist gebruik van échte hardselling voice-overs. Het lijkt erop dat de laatsten het hoogste rendement uit hun mediaspend halen. Maar, de markt blijft zich ontwikkelen.

Oorzaken daarvan zijn:

  • De schaarste in de advertentiemarkt;
  • Teruglopende kijkcijfers;
  • Het aanscherpen van de doelstellingen van de adverteerders.

Wat is wijsheid?

Ja, dat is een goeie vraag. Ik denk dat het er aan ligt wat je aan wie gaat verkopen. Je ziet tegenwoordig de meest zweverige feel-good spotjes voor echte down to earth-producten zoals een telefoonabonnement of nieuwe kleren.

Zorg dat je de plank niet misslaat

Naar mijn persoonlijke mening loop je zo het risico om je doel compleet voorbij te schieten. In veel gevallen herinneren de kijkers/luisteraars zich achteraf de spot nog wel, maar weten niet wát er precies werd gepromoot of van welk merk. Vergeet niet dat de gemiddelde Nederlander tijdens een reclameblok snel iets te drinken haalt of juist naar het toilet gaat. De inhoudelijke boodschap van de voice-over moet superduidelijk zijn. Ook als de ogen even niet op de tv gericht zijn.

Aan de andere kant heb je weer niets aan een hardselling-methode als je bijvoorbeeld uitvaartverzekeringen verkoopt. In dat geval ga je wel voor die zweverige feel-good spotjes waarbij een ideale wereld wordt afgespiegeld.

Kennis van zaken

Mijn ervaring als voice-over heeft mij geleerd dat het belangrijk is om per commercial of campagne opnieuw te bekijken wat de beste strategie is. Daarmee vergroot je de kans op succes.

Kijk ook eens naar concullega’s en neem eens iemand in de arm die met een frisse blik naar jouw commercial of campagne kan kijken. Rust roest immers niet voor niets, hè?

Als je op zoek bent naar een nieuwe frisse jongens/mannenstem, ben je bij mij aan het goede adres voor een persoonlijke, enthousiaste of stoere/zwoele stem. Maar je bent ook van harte welkom als je eens wilt sparren. Een klankbord nodig hebt, zeg maar. Met mijn kennis en ervaring èn mijn eigen professionele opnamestudio kan ik ongetwijfeld een waardevolle bijdrage leveren.

Schroom niet en stuur mij gerust een mail.

Beluister mijn stem