Wat is de meerwaarde van een stemmenbureau?

De draaidag zit erop, alles lijkt op z’n plek te vallen. Maar je hebt nog een stem nodig die de spot écht compleet maakt. “Die voice-over regelen we nog wel!”, hoor je iemand roepen tijdens de productie. En dan wordt er vlug een stemmenbureau gebeld.

De klassieke agencies hadden het vroeger vooral voor het zeggen. Deze bedrijven hadden een kleine poule aan vaste stemmen, waar ze de opdrachten onder verdeelden. De stemacteurs reden van studio naar studio. Door de jaren heen is het landschap veranderd. We kennen meer partijen die betrokken zijn en er zijn naast commercials ook veel andere (kleinere) producties bijgekomen als webvideo’s.

Heb je een stemmenbureau nodig als je bezig bent met een productie? Of kun je ook zonder?

Castingbureau

Een stemmenbureau is eigenlijk een castingbureau voor stemmen. Ze krijgen een aanvraag van een klant, stellen kandidaten voor en bemiddelen uiteindelijk bij de daadwerkelijke opdracht. In Nederland alleen al zijn er naar schatting meer dan 1000 stemmen, zowel man als vrouw. Dat aantal is de laatste jaren fors toegenomen. De bureaus hebben kaartenbakken vol met stemmen uit alle mogelijke windstreken. Van Twente tot Japan.

Het spreekt voor zich dat een dergelijk bureau ook betaald moet worden. De productiekosten worden hoger voor een voice-over. Dat terwijl de trend is dat producties steeds minder moeten kosten. Waarom dat is? Je kunt met online campagnes veel sneller schakelen. Bovendien wordt het eenvoudig gemaakt om meer subversies te maken, omdat tegenwoordig alles digitaal wordt gemonteerd.

Via een stemmenbureau kom je in allerlei geluidsstudio's

Inspreken in een studio elders

Klanten van een voice-over

Wie boeken normaal gesproken de spreekstem?
Als voice-over heb ik zelf vijf soorten klanten:

1. Reclamebureau

Populair bij grotere klanten en bij overheidsinstellingen. Reclamebureaus selecteren een stem en nemen deze ‘onder de arm’ mee het postproductie-proces in.

2. Productiebedrijf (of freelancer)

Productiebedrijven zijn misschien wel de grootste groep klanten. Zij haken meestal geen andere partijen als studio’s, bureaus en/of agencies meer aan, en werken zelf met de eindklant.

3. Agency

De agencies, de stemmenbureaus, zitten in zowel binnen- als buitenland. Hier draait deze hele blog om. Je merkt dat deze klantengroep het moeilijk heeft door concurrentie.

4. Studio

Geluidsstudio’s kijken ook vaak in hun eigen kaartenbak. Wel zie je dat partijen helaas omvallen of hun werkterrein uitbreiden. Ze worden zelf agency of productiebedrijf.

5. Eindklant

Een trend die ik de laatste jaren steeds vaker zie is dat eindklanten rechtstreeks met stemmen schakelen. Vooral als je vaste stem van een merk bent. Je spreekt dan alles in, van telefooncentrale tot webvideo.

De rol van een stemmenbureau is dus anders geworden.

Ze worden veelal betrokken op het moment dat er een specifiek stemgeluid moet worden gezocht – of als de klant niet vaak met stemmen samenwerkt. Niet iedere producer of regisseur heeft zicht op de markt.

Klanten die bijvoorbeeld in 15 landen tegelijkertijd een tv-campagne hebben lopen, zorgen dat een castingbureau in één keer dezelfde stemkleuren bij elkaar selecteren. Dit is specialisitisch werk met absolute meerwaarde.

Bekijk inspreektarieven

Audities voor stemcasting

Regelmatig krijg ik fanmail van mensen die zelf complimenten over hun stem krijgen. Bijvoorbeeld een receptioniste die altijd zo vriendelijk klinkt aan de telefoon. Ze vragen zich af hoe ze ook kunnen inspreken. Diverse stemmenbanken bieden workshops aan om talent te scouten. Dat is een verdienmodel aan twee kanten.

Het opnemen van zo’n stemdemo is enerzijds niet gratis. Bovendien ben je na zo’n auditie niet verzekerd van opdrachten. Verder merk ik dat deze stemmen voor een zeer lage prijs worden ingezet, mogelijk met een hogere marge voor de bureaus. Deze onervaren stemmen (trainnee stemmen) zijn zelf allang blij als ze mogen inspreken.

Zie hier een kort filmpje van zo’n workshop met onervaren stemmen:

Hilversum, Amsterdam en Rotterdam

De locatie van een castingbureau maakt niet uit. Je kunt een stem in een studio laten komen om daar gezamelijk in te spreken, maar in zeker 90% van de gevallen wordt er opgenomen in een thuisstudio. De kwaliteit doet niet onder van de traditionele geluidsstudio’s.

Zelf heb ik ook zo’n eigen studio, waar ik het merendeel van het werk inspreek. Eventueel met een liveverbinding, zodat de (eind)klant kan meeluisteren. Je hoeft dus zeker niet eerst naar Amsterdam, Hilversum, Rotterdam of Brussel te rijden. Vanuit mijn studio in Zeeland spreek ik bijvoorbeeld ook veel in voor buitenlandse klanten.

Beluister mijn stem

Stem boeken via stemmenbureau

Je hebt een stem nodig? Zoals je kunt lezen is het mogelijk om stemmen te boeken zonder tussenkomst van een stemmenbureau. Maar vergeet niet dat iedere opdracht anders is. Elke klus vraagt om een andere aanpak. Het kan erg fijn werken als specialisten de juiste stem voor je selecteren.

Zeker bij grote merken is het belangrijk dat deze in lijn zijn met de merkwaarden. Met marktonderzoek wordt alles doorgemeten. Soms zelfs met een pretest onder een panel, voordat de spot überhaupt op zender is geweest.

Dus, wat moet je doen? 😉

Hierbij de sterkste argumenten om wel of geen stemmenbureau in te schakelen:

  • niet doen als je productiebudget dit niet toelaat
    (30% marge is heel gebruikelijk)
  • niet doen als je zelf flexibel met een voice-over wilt schakelen
    (bij aanvullingen of toekomstige opdrachten)
  • wel doen als je een karateristiek stemgeluid of accent zoekt
    (maar ook als je kinder-, bekende- of juist onbekende stemmen wilt hebben)
  • wel doen als je professionele hulp nodig hebt om de juiste stem te selecteren
    (als je zelf weinig zicht hebt op de betreffende markt)

Kan ik je helpen met een inspreekklus? Neem gerust contact op. Dagelijks werk ik met nationale- en internationale stemmenbureaus samen, maar werk dus ook rechtstreeks met klanten.

Stemvoorbeelden beluisteren

 

Gerelateerd: Voice-over tarieven | Voice-over spreekstijlen | Demo’s downloaden

Sander

Sander

voice-over/marketeer (ruim 10 jaar ervaring)